Urząd Miejski w Grudziądzu jest jednostką pomocniczą Prezydenta Grudziądza, który za jej pomocą realizuje zadania gminy.Funkcje organów w mieście sprawują: Rada Miejska Grudziądza, która składa się z 23 radnych oraz Prezydent Grudziądza – Robert Malinowski.
Gmina Grudziądz skutecznie i konsekwentnie realizuje przyjętą przez Radę Gminy strategię rozwoju gminy, która określa cele i kierunki rozwoju naszej gminy.
Główny cel strategiczny zakłada "Dynamiczny i wielokierunkowy rozwój Gminy". W dokumencie określone zostały również cele szczegółowe takie jak:
gmina przyjazna inwestorom,
atrakcyjnie turystycznie gmina,
zróżnicowane rolnictwo,
aktywne i wykształcone społeczeństwo,
skuteczna promocja gminy,
partnerskie związki z samorządami.
Gmina dba również o obiekty zabytkowe i miejsca pamięci narodowej, które licznie występują na terenie gminy.
Wydziały i biura UM:
Wydział Budownictwa i Planowania Przestrzennego,
Wydział Edukacji,
Wydział Finansowy,
Wydział Funduszy Europejskich,
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,
Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,
Wydział Inwestycji i Remontów,
Wydział Komunikacji,
Wydział Kultury, Sportu i Promocji,
Wydział Organizacyjny,
Wydział Spraw Obywatelskich,
Wydział Spraw Społecznych, będący bezpośrednim partnerem ORP